Repülési engedély
A pilótaképzés két alapvető területe a vitorlázórepülő és a motoros repülőgép vezetői engedélyek megszerzése. Mindkét esetben hosszú kiképzésre és magas költségre kell számítanod. A motoros
engedélyek még többe kerülnek, mint a vitorlázó repülőgépekre szólók. Mindkét területen több, egymásra épülő fokozatban lehet engedélyeket szerezni. A képzés megkezdésének feltétele az egészségügyi alkalmasság megállapítása. Ez a vizsgálatsorozat ma már leginkább az autós jogosítványhoz szükséges vizsgálathoz hasonlít. A vitorlázó kiképzés elkezdésekor legalább a 15, az egyedül repüléshez pedig minimum 16 évesnek kell lenned. A motoros repülést 17. betöltött életév után, középfokú végzettséggel kezdheted meg.
A motoros repülés
A képzési lépcsőt végigjárva akár nagy légitársaságok utasszállító gépeit is vezetheted majd, természetesen többéves tapasztalat és képzés után. A költségek nagyok, az első fokozat megszerzésének tanfolyamdíja kb. 1,5 millió forint, de a repülőgép típusától függően több is lehet. A szakmai jellegű képzések közül például az IFR kiképzés hasonló összegbe kerül. A helikopterpilóta-képzés (H-PPL) Magyarországon igen ritka, ugyanakkor nagyon drága: a többhónapos tanfolyam díja 3,6 millió forint.
PPL-A kiképzés
A PPL (Privat Pilot Licence), vagyis a Magánpilóta Szakszolgálati Engedély megszerzésével kezdődik minden repülőgép-vezető pályafutása. A képzéssel 2250 kg maximum felszálló tömegű, egymotoros repülőgépekre szóló jogosítás szerezhető. A képzés első része elméleti felkészülésből, oktatói konzultációkból áll. Ezzel párhuzamosan indul a gyakorlati képzés is, hogy a megtanultak a gyakorlatba is átültethetők legyenek. A hatósági elméleti vizsga után kapod meg az SPL (Student Pilot Licence) növendék pilóta szakszolgálati engedélyt. A gyakorlati képzés meghatározott tematika alapján 45 óra repülés.
CPL
200 repült óra után szerezhető meg a CPL (Commercial Pilot Licence), vagyis a Kereskedelmi Pilóta Szakszolgálati Engedély. Az engedély birtokában pilótaként munkát vállalhatsz. A CPL megszerzéséhez el kell végezni a kereskedelmi pilóta tanfolyamot, illetve meg kell szerezni a nemzetközi rádió-távbeszélő kezelői engedélyt, vagyis sikeres vizsgát kell tenni angol fóniából.
NVFR kiképzés
Az éjszakai VFR (Visual Flight Rules, vagyis látva-repülési szabályok szerinti repülés) képzés csak meglévő PPL-A jogosítással és legalább 200 óra repülési tapasztalattal kezdhető meg. A képzés elméleti és 5 óra éjszakai repülésből áll a tematika szerint és hatósági vizsgából.
„B” kategóriás átképzés
A képzéssel a 2250 kg és az 5700 kg közötti maximum felszálló tömegű egymotoros repülőgépekre szóló jogosítás szerezhető. A képzés PPL-A kategóriás jogosítással kezdhető meg. A képzés elméleti típusismereti felkészülésből és legalább 7 óra repülésből áll, általában AN-2-es típuson.
„A” kategóriás oktatói kiképzés
A képzés csak CPL-A jogosítással és legalább 400 óra repülési tapasztalattal kezdhető meg. A képzés elméleti és 5 óra gyakorlati foglalkozásból áll.
IFR kiképzés
Az Instrument Flight Rating, vagyis a műszerrepülő jogosítás megszerzése a hivatásos pilótáknak elengedhetetlen. Meglévő PPL-A jogosítással (minimum 100 óra) lehet a képzést kezdeni. Az IFR kiképzés elméleti oktatásból és gyakorlati repülésekből áll (20 óra szimulátor és 30 óra repülés).
Multi Engine kiképzés
A multi engine, vagyis többhajtóműves képzés belépés a nagygépes pilóták világába. A képzés megkezdésének feltétele az érvényes PPL-A jogosítás és minimum 200 óra repülési tapasztalat. A képzés elméleti típusismereti felkészülésből és 10 óra repülésből áll Piper Aztec, vagy Cessna 402-es repülőgépen.
|