
Ifj. Szentgyörgyi Dezső, a China Airlines Boeing 747-es másodpilótája, a Centro-Plane Repülőiskola volt oktatója mesélte el, hogyan került Tajvanra dolgozni.
- Hogyan kerültél a világ másik végére?
- Az interneten láttam, hogy folyamatosan keresnek pilótákat a China Airlinesnál. Átnéztem a honlapjukat, és kitöltöttem én is egy jelentkezési lapot. Ezt nyugtázták, és többször jelezték, hogy ha valóban menni akarok, akkor frissítsem fel a jelentkezésemet. Akkor vesznek ugyanis komolyan, ha négyszer-ötször megerősíted, hogy valóban ott akarsz dolgozni. Így is tettem. Pár hónapnak el kellett telnie, mire interjúra hívtak. Ez egy egyhetes műsor volt nálunk. Ők adták a repülőjegyet, fizették a szállodát, az ellátást. Az interjú egy beszélgetéssel kezdődött, majd egy kéthónapos helyi orvosi következett. Mikor mindez lement, beültettek egy 737-es szimulátor jobb ülésébe, hogy teszteljék a tudásomat. Van egy B 737-es, két B 747-es és egy Airbus 340-es szimulátoruk. A szimulátor és az interjú eredményét ott rögtön megmondták, az orvosi eredményre egy hónapot kellett várni. Végül megfeleltem. Ezután négyhónappal a kezdés előtt küldtek egy szerződést. Aláírtam, így kezdődött a nagy kaland. Megmondták, mikor kell kiérkeznem Tajpejbe,
A szerződésem Boeing 747-esre szólt, így azon a típuson kezdtem el a kiképzést.
- Hogyan folyik a kiképzés?
- Az iskolában hat hétig csak elméleti oktatás zajlott. Adtak körülbelül 200 kilogrammnyi könyvet, plusz egy számítógépet. Két hétig csak a cégről volt szó, utána beszéltek a típusról. Amit délelőtt elméletben megtanultunk, azt délután a számítógépen gyakoroltunk. Egyszerre harmincketten vettünk részt a tanfolyamon. Négyszer nyolc fős volt a csapat, amelynek a tagjai a világ minden részéről verbuválódtak. Az elméleti vizsga kegyetlen volt. Három B 747-es oktatókapitány kérdezett három és fél órán keresztül. Mindannyian leizzadtunk, de sikerült. Nagyon boldog voltam. A sör is fogyott aztán a nagy örömre.
Technikai adatok
Tulajdonság |
B747-100 (korábbi változat) |
B747-400ER (legújabb változat) |
Hossz |
70,7 m |
70,7 m |
Fesztáv |
59,6 m |
64,4 m |
Magasság |
19,3 m |
19,4 m |
Szárnyfelület |
511 m² |
541 m² |
Tömeg üresen |
162,4 t |
180,8 t |
Maximum felszálló súly |
340,2 t |
412,8 t |
Maximum sebesség |
967 km/h |
998 km/h |
Leghosszabb út egy feltöltéssel |
9 040 km |
14 200 km |
Hajtómű (például) |
4 × Pratt & Whitney JT9D egyenként 209 kN tolóerő |
4 × General Electric CF6-80, egyenként 274 kN tolóerő |
legénység |
három fő |
két fő |
|