Repülő Portál - Az Utasszállító Repülők Rajongóinak Oldala
Friss hírek

    F I G Y E L E M !      

 Tudtad, hogy repülő-szimulátor van beépítve a Google Earth programba? Katt ide!

Érdekel mi van a Malév beszállódártyádon/ csomagjegyeden de nem tuod értelmezni? Ezen könnyen segíthetünk itt!

 A FlightGear szimulátorhoz letölthettek rengeteg repülőt ITT!

Az oldalra felkerült az Airport Tycoon 3 Angol-Magyar leírása, regisztráltak előnyben:)

 
 


   

 

 
 

 

 
Írj a szerkesztőnek

 
Főmenü
 
Karrier
 
Infók az utasszállítókról
 
Érdekességek
 
Közérdekű
 
Regisztráltaknak
 
Látogatóink
Indulás: 2006-10-15
 
Online látogató
 
Saját

Tegyél a kedvencekhez!

 

 
-A Malév-flotta zászlóshajója a Boeing 737

A Boeing átadta az ötezredik B 737-es repülőgépet, és ezzel soha nem látott gyártási számot ért el a sugárhajtású utasszállító gépek terén. Még a sokat emlegetett DC–3/C–47/Li–2-es sorozatból sem készült ilyen mennyiségben kifejezetten utasszállításra gyártott repülőgép. Szinte hihetetlen, hogy az 1960-as évek elején született konstrukció mindmáig milyen nagy arányú fejlesztési és modernizálási lehetőségeket rejt magában. És töretlen ütemben folyik a gyártás is: a Boeing könyveiben már 6100 megrendelt gép szerepel.

Az ötezer legyártott repülőgépből mintegy négyezer ma is repül 541 üzemeltetőnél. Meghökkentő adat, hogy a repülőgépgyár szerint minden egyes pillanatban mintegy 1250 B 737-es van a levegőben, és öt perc alatt legalább 65 darab 737-es száll fel vagy le a világ különböző pontjain. Az 541 üzemeltető 190 ország 1200 városába közlekedteti menetrend szerint a 737-eseket, és elgondolkodtató, hogy a típus 1968-as forgalomba állítása óta 12 milliárd ember utazott 737-essel, azaz kétszer annyi, mint földtekénk mai lakossága. A világ légitársaságai a 737-essel több mint 120 milliárd kilométert repültek, és a típussal levegőben töltött órák száma megközelíti a 300 millió órát.

 


Az 1967. április 9-én először repült 737-es természetesen nem sokban hasonlít a ma gyártott repülőgépcsalád gépeire. Mindenesetre emlékeztetnünk kell arra, hogy a 85 személyes 737-100-asok gyártásához nagyban hozzájárult a Lufthansa, amely a típus első megrendelője volt. A német légitársaság valóban történelmet írt 1965. február 19-ei, 22 gépre szóló megrendelésével, méghozzá több okból is. Ez volt az első eset, hogy egy amerikai repülőgépgyár nem amerikai légitársasági megrendelés alapján kezdett hozzá egy új típus gyártásához, másrészt azért, mert a német légitársaság szorgalmazta, hogy a repülőgép méretét úgy növeljék meg, hogy az mintegy száz utas szállítására is alkalmas legyen. Ezt az igényt kielégítve született meg a B 737-200-as. Ma már az is furcsának tűnhet, hogy a 100-as és a 200-as sorozatok eladása igencsak nehézkesen indult. A Lufthansa mellett a második megrendelő az amerikai United volt, de kezdetben egyáltalán nem tolongtak a légitársaságok az új két hajtóműves gépekért, hiszen a hatvanas évek második felében a Douglas gyár DC–9-es sorozata volt az igazán népszerű.

 


A Boeingnál akkor már folyt a 747-es program, amely még amerikai léptékben mérve is óriási beruházást igényelt. Így a konstruktőr a 737-esek iránt megnyilvánuló csekély érdeklődés miatt már felajánlotta a japán repülőgépiparnak, hogy az egész programot tokkal-vonóval megvehetik.
A Boeingnál kétségkívül válsághelyzetet okozott a 737-es. 1972-ben mindössze 14 gépre kaptak megrendelést, és az 1969-ben legyártott 114 repülőgép helyett 1972-ben már csupán 22-t, 1973-ban pedig 23-at készítettek ebből a típusból. A 737-200-as előnyeit aztán mégis felismerték a légitársaságok, és a típus az elkövetkezendő években és évtizedekben igencsak keresetté vált. Olyannyira, hogy az 1980-as évek elején a repülőgépet alaposan áttervezték, és 1981-től hivatalosan is bejelentették a CFM hajtóműves változatok, a valamivel nagyobb B 737-300-as, majd a -400-as és az -500-as típusok létrehozását.

 


A Boeing az 1980-as évek legvégén kezdett hozzá az újabb 737-esek, az NG (Next Generation) sorozat kifejlesztéséhez, és az 1990-es évek vége óta már csak ezeket a keskenytörzsű repülőgépeket gyártják. Ebbe a gépcsaládba tartozik a legkisebb 737-600-as, a korábbi 737-300-as méreteit idéző 737-700-as, a 737-400-as méretét némileg meghaladó 737-800-as és a legnagyobb, a 737-900-as, amely több mint kétszáz utast szállíthatna, ha a Boeing eleve és idejében gondoskodik a megfelelő számú vészkijáratról. Érthetetlen ugyan, de a gyár tervezői figyelmen kívül hagyták (vagy valamiféle különleges műszaki megoldásban, elbírálásban reménykedtek), hogy a 215 személyre tervezett B 737-900-ason nem lehet ugyanannyi vészkijárat, mint a 180 személyes B 737-800-ason, ugyanis az utasok így egy kényszerleszállás esetén nem tudnák elhagyni a repülőgépet az előírt 90 másodpercen belül. A hatóságok emiatt a 800-asnál lényegesen hosszabb, 42,1 méter hosszú 900-ason is legfeljebb 189 ülés elhelyezését engedélyezték. Az A321-es közvetlen versenytársának szánt 737-900-as programot így módosítani kellett, és a tervezők a gondokat a szárny mögé helyezett jobb és bal oldali, beszállóajtó-méretű vészkijárattal oldották meg.

 


Az új ajtókon felül is több jelentős módosítást hajtottak végre a programon a korábbi 737-900-ashoz képest, s az új típust B 737-900ER-nek nevezték el. Ez a gép 85 tonnás felszállósúllyal, két kiegészítő üzemanyagtartállyal, több aerodinamikai finomítással 5900 km-es távolság megtételére lesz képes. A 900ER egy másik számított jó tulajdonsága lesz, hogy összsúlya 4,5 tonnával kisebb, mint az A321-esé, és ez egy utasülésre vetítve mintegy öt százalékkal kevesebb üzemanyag-fogyasztást jelent. Az első 737-900ER-t 2007 közepén az indonéz Lion Air állítja majd forgalomba.

 


A Boeing 737-es a magyar légi forgalomban is új távlatokat nyitott, amikor a Malév, elsőként a szocialista országok közül, 1988-ban három használt B 737-200-as bérletéről írt alá szerződést. A 200-asokat hamarosan követték a gyári új 300-asok, a használtan bérelt 400-asok és 500-asok, majd a nagy ugrás, amikor a 2001 utáni regressziós időkben a Malév 18 gyári új NG bérlete mellett döntött, s ezekkel a gépekkel cserélte le a korábbi „Classic” flottát.

 


A magyar légügyi hatóság eddig összesen 37 Boeing 737-est regisztrált a Malév számára, és ehhez a számhoz járulnak még a külföldi érdekeltségű charter- és diszkont légitársaságok, amelyek budapesti bázisrepülőtérrel és magyar lajstromban lévő 737-eseket is üzemeltetnek. Ezek száma a mai napig nyolc.

 


 
Keresés
Egyéni keresés
 
Világóra
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Admin menü
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Ízelítő a képtárból


Katt a képre

Airbusok


Boeingek


Malév gépek


Repülőterek


 

 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.