Repüléstörténet:
Az első motoros, irányított repülés időpontjáig, amelyet a Wright fivérek hajtottak végre 1903. december 17-én, a repülés fejlődése igen lassú volt. Azóta az előrehaladás lenyűgöző méreteket öltött, és a repülés nagyobb hatással van az emberiségre, mint bármely más technológiai ágazat. A két világháború és számos helyi konfliktus gyorsította a repülés és a hozzá kapcsolódó tudományágak fejlődését, mára a polgári repülés összezsugorította a világot, néhány óra leforgása alatt a Föld bármely pontja elérhető.
BALLONOK
Az ember első valódi repülését nem repülőgép, hanem egy hőlégballon segítségével tette. 1783. október 15-én a francia király Versailles-i kastélyának udvaráról Francois Pilatre de Rozier (az első léghajós) hajtott végre egy kötéllel biztosított emelkedést a Montgolfier fivérek által tervezett ballonal.
GŐZGÉPEK
A XIX. Század utolsó húsz éve a gőzgépekkel hajtott repülőgépekkel való kísérletezés izgalmában telt.1884-ben Fedorovics Mozsajszkij egyfedelűét indították, azonban a gép rámpájáról fölemelkedve egy rövid ugr(at)ás után a lezuhant és megsemmisült. Később még számtalan ember próbálkozott gőzgépes repülőkkel, de ezek a repülések egyre többször végződtek katasztrófával.
A WRIGHT FIVÉREK
A sikertelen próbálkozások után végre sor került a világ első motoros, irányított repülésére a hajnali félhomályban Észak-Karolina egy távoli vidékén az USA-ban. A két testvér Orville-és Wilbur Wright kerékpárgyárat üzemeltettek az Ohio állambeli Daytonban. Tanulmányozták elődeik, kortársaik munkásságát, majd 1899-től nekiláttak egy példátlan kísérletsorozatnak.
Ennek eredményeként 1903. december 17-én 10 óra 35 perckor a levegőbe emelkedett a Wright Flyer kormányánál Orville Wright-tal. Aznap a gép még háromszor szállt fel, a testvérek felváltva repülték találmányukat(A negyedik repülés 59 másodpercig tartott, 260 méter hosszan és kb. 48 km/h sebességgel.). Később a Flyert tökéletesítették ( Wright Flyer III) ez a verzió lehetővé tette, hogy több ideig a levegőben maradjanak, gyorsabban-és magasabbra repüljenek. Később a fivérek abbahagyták a repülést és nekiláttak az értékesítésnek.
FOLYAMATOS FEJLŐDÉS
A Wright fivérek sikerein felbuzdulva Európában újrakezdődtek a repülési kísérletek. 1909-ben július 25-én Louis Blériot (francia) elsőként repülte át a La-Manche csatornát a Blériot XI. nevű repülőgéppel. Az USA kezdte elveszíteni a repülésben megszerzett fölényét az európai kontinenssel szemben.
HÁBORÚS FEJLESZTÉSEK, CSATA AZ ÉGBOLTON
Mind az első, mind a második világháborúban nagy szerepet játszottak a repülőgépek, ami egyben nagy fejlődéssel járt. 1915-ben megjelentek az első bombacélzó-készülékek, majd ugyanebben az évben az első légcsavaron keresztül tüzelő géppuska (Mechanizmust alkalmaztak, ha a légcsavar tolla elhaladt a fegyver csöve előtt a szerkezet blokkolta a lövedéket.) Az első világháború után a repülőgépgyárakat hagyták „széthullani”, a katonai gépeket pedig átalakították polgári célokra. 1939-ben jött az újabb világégés. Fokozatosan megjelentek az első fémépítésű repülőgépek. A háború végére próbálkoztak sugárhajtású gépekkel pl.: Messerschmitt Me-262, Me-163, YP-80, B-1…stb. a sebességet ugyan megnövelték, de a megbízhatóságuk gyenge volt.
KORAI UTASSZÁLLÍTÓK, JETEK, TURBÓPROPELLERESEK
Miután 1945-ben újra beköszöntött a béke. Hamar megjelentek az első sugárhajtású és turbópropelleres utasszállítók: de Havilland Comet, Tupoljev Tu-104, Sud-Aviation Caravelle. Egy kis idő múlva a vetélytársak nagy bánatára megjelent a Boeing 707, amely egészen a ’70-es évekig uralta az eget.
1969-ben felszállt a Boeing 747-es, ami képes befogadni akár 500 utast, óriási mérföldkőnek számított. Szinte a B747-essel egy időben jöttek a szuperszonikus utasgépek (Concorde, Tu-144), de ezek mégsem lettek olyan sikeresek a rendkívül magas karbantartási és üzemanyagköltségek miatt. Csak a Concorde futott be egy kisebb karriert a British Airways és az Air France színeiben, mégis mostmár csak a múzeumban találkozhatunk vele. 1970-ben megalakult az Airbus Industrie az európai országok összefogásával, ami óriási vetélytársat jelentett és jelent is az amerikai Boeing gyárnak.
A REPÜLÉS NAPJAINKBAN
2005. április 27-én 10 óra 29 perckor a levegőbe emelkedett az Airbus A380-as „superjumbo”, amely megjelenésével ismét forradalmasítani fogja a légi közlekedést.
Az ezredfordulóra a repülőgép nemcsak a leggyorsabb, hanem a legbiztonságosabb és a legnépszerűbb közlekedési eszközzé nőtte ki magát. |