Malév: Boeing 767-es történelem |
|
|
|
2007. április 14-én szállt fel első kereskedelmi útjára a Malév legújabb Boeing 767-es gépe. Az új gép érkezése kapcsán bemutatjuk a magyar légitársaságnál korábban használt Boeing 767-es gépek történetét. Az LHA és LHB lajstromjelű gépekről már korábbi lapszámainkban olvashattak, így ezek történetét most nem részletezzük. |
|
1990-et írtunk, amikor a Malév a volt szocialista blokk országaihoz hasonlóan két hajtóműves szélestörzsű gépeket kívánt beszerezni. Két nyugati gyártó terméke jöhetett szóba: az amerikai Boeing 767-200ER és az európai gyártású Airbus 310-300-as típusokat hasonlították össze a szakemberek. A vállalat a Boeingok mellett döntött, bár akkoriban főleg politikai körökben inkább az európai gyártó termékét preferálták, de napjainkra bebizonyosodott, hogy jobb választás volt a Boeing. Az akkoriban az A310-es mellett döntött légitársaságok közül már csak a cseh CSA használja gépeit, addig, amíg a csehek által megrendelt A330-as gépeket le nem szállítja a gyártó. A keletnémet Interflug gépeit átvette a légierő, a román Tarom pedig az egyik gépük katasztrófája és egy majdnem bekövetkezett baleset után alig használta a típust. Jelenleg Bukarest repülőterén konzerválva tárolják őket. Legnagyobb számban az orosz Aeroflot használta az Airbusokat, de a sors fintora, hogy mára az összes gépüket kivonták a flottából, és Boeing 767-es gépekkel cserélték le őket. A Boeing mellett tette le a voksát a lengyel LOT és a bolgár Balkan is.
1991. április 18-án aláírták Budapesten azt a szerződést, amelynek értelmében a Malév két B 767-200ER típusú utasszállítót vásárol. Az ER jelölés a megnövelt hatótávolságot jelenti (Extended Range). Hamarosan aláírtak egy szándéknyilatkozatot a hajtóművek szállítására a Pratt & Whitney céggel. Pár héttel később a Malév inkább a General Electric termékét választotta, és megrendeltek 4 + 1 GE CF6-80C2B4F típusjelzésű hajtóművet. A Malév gépei voltak az első 200-as sorozatú gépek, amelyekre ezeket a „kazánokat” szerelték. A gyár 1993-ra igazolta vissza a megrendeléseket. A történethez hozzátartozik, hogy a Malév terveiben három gép vásárlása szerepelt, azonban a harmadik gép opciós jogával később már nem kívánt élni a vállalat vezetése. Ezt a harmadik, 25 537-es gyári számú, 517-es sorozatszámú B 767-27G ER gépet a Royal Brunei társaság vette át, ahol a szultán különgépeként repült előbb V8–MJB, napjainkban pedig V8–MHB lajstromjellel.
LHC
Érdekesség, hogy mégsem a megrendelt saját 767-200-as gépeink álltak először forgalomba, hanem egy 6,43 méterrel hosszabb törzsű 300ER változat. A 25 864-es gyári számú, 426-os sorozatszámú B 767-375 ER gépet az ír GPA lízing-cég rendelte a kanadai Canadian Airlines számára, azonban a légitársaság már nem vette át a C–GXCA lajstromjelű repülőgépet. A tulajdonos GPA lízingcég ezután új bérlőt talált a kínai China Southern személyében. A kínai légitársaság azonban nem tudta azonnal, csak öt hónappal később átvenni a gépet, amit addig felajánlottak a Malévnek egy nagyon kedvező konstrukció keretében, így a gyárban Malév-színekre festették a Boeingot, amely a HA–LHC lajstromjelet kapta. 1992. április 26-án 10 óra 42 perces nonstop repülés után érkezett meg Seattle-ből Ferihegyre. A géppel elsősorban japán és amerikai chartereket repültek.
Az öt hónapos szerződés letelte után a már említett China Southern légitársaság átvette az immár B–2562-es lajstromjelű gépet. Innen 1997 januárjában jelenlegi üzemeltetőjéhez, a chilei LAN légitársasághoz került, ahol a CC–CRH lajstromjel alatt a mai napig is repül.
... | | |